A GYSEV lehet az új MÁV?

Dinamikus növekedési tervekkel és fejlesztési elképzelésekkel igyekszik lépést tartani a közlekedési iparág növekedésével a GYSEV. A magyar-osztrák tulajdonban levő vasúttársaság elképzeléseinek megvalósítását azonban legalábbis lelassíthatja az elmúlt hetekben kibontakozott politikai vita. Erről is kérdezte a Napi Gazdaság Szabó Andrást, a társaság elnökét.

 

- Fónagy János, a Fidesz közlekedéspolitikával foglalkozó politikusa érdekcsoportok bebetonozódásának tartja azt a tervüket, hogy vasúti vonalat vennének át a MÁV-tól Nyugat-Magyarországon. Néhány hónapja ez az elképzelés éppen lapunkban jelent meg először és semmiféle reakciót nem keltett. Mi változott meg időközben?
- A több mint hatvan százalékban magyar tulajdonban levő GYSEV körülbelül két éve kimerítette a költségtakarékoskodásban és átszervezésben rejlő lehetőségeket, ezért új stratégiát és terjeszkedési terveket fogalmaztunk meg. Az áru- és személyszállításban egyaránt növekedni szeretnénk, fejlesztenénk a logisztikai bázisunkat és egyfajta kelet-nyugati és észak-déli irányú kapcsolódási ponttá szeretnénk fejleszteni a céget.
Ismerve a MÁV súlyos gondjait, 600 kilométer vasúti pálya átvételére tettünk javaslatot, amihez 230 kilométernyi osztrák pályaszakaszt is csatolnánk – ezt az osztrák vasúttól, az ÖBB-től vennénk át. A jelenlegi 380 kilométerrel együtt így közel 1200 kilométeres hosszon tudnánk szolgáltatást nyújtani, és a GYSEV regionális szolgáltatóvá válna. Ez, úgy látszik, nem mindenkinek nyerte el a tetszését.

- A parlamentben önt azzal is megvádolták, hogy balliberális vezetőként irányítja a céget..

- Nem tudom, hogy miért kell a szakmát és a világnézetet összekeverni. Soha nem titkoltam politikai vonzódásomat, de más a pártszimpátia és megint más a szakma. Ez utóbbiban nincs helye a politikai döntéseknek. Nem látom értelmét annak, hogy napi érdekek mentén áldozzuk fel fejlesztési elképzeléseinket – és ezt a GYSEV elnökeként sem tettem meg.
Hét éve vagyok a társaság elnöke és eddig kifejezetten csak szakmai kérdésekben nyilatkoztam, ezért sem értem a Fidesz képviselőjének támadását. A politikusoknak egyébként is óriási felelősségük van abban, hogy ma szakpolitikai kérdésekben sok esetben nem a szakmaiság dönt, ami komoly negatív következményekkel járhat a közlekedésfejlesztés területén is.

- Miért érné meg a magyar kormánynak átadni ezt a szakaszt?
- A MÁV-nak közismerten nincs pénze ennek felújítására – legalábbis az elkövetkezendő években-évtizedekben bizonyára nem lesz. Márpedig az uniós versenyben enélkül nem lehet állva maradni. A teherszállításban már nyílt a verseny és hamarosan a személyszállításban is megnyílik a magyar piac is. Aki tehát nem fejleszt, az lemarad, annak szolgáltatásai leértékelődnek. Jól látszik ez a MÁV országos működésében is.
Mi már tettünk egy nagyon jelentős lépést: elkezdtük a Sopron-Szombathely-Szentgotthárd vasútvonal korszerűsítését. Az ötvenmilliárdos fejlesztés ráadásul 85 százalékban uniós pénzből valósul meg, ami azt jelenti, hogy a magyar államnak mindössze négymilliárdjába kerül a 2011-re elkészülő szakasz. Erről egyébként közlekedési szakemberek azt mondták, hogy húsz évig biztosan nem lesz rá pénz…

- Miből gondolja, hogy az országos méretben kis cégnek számító GYSEV jobb gazdája lenne az átvételre kiszemelt 600 kilométeres szakasznak?
- Az elmúlt években nem csupán a vasúti parkot, a szervezetet korszerűsítettük, teljesen átalakult a cég vezetése is. Rajtam, a vezérigazgatón és helyettesén kívül ma már fiatalok irányítják a társaságot, az átlagéletkor 35 év körül van. A 130 éves cég adatai is jól tükrözik a fejlődést. Évi 6,4 millió tonna árut és közel 5 millió utast fuvarozunk. Napi 60-70 tehervonatot indítunk, ami azt jelenti, hogy másfél ezer tehervagon fut a GYSEV hálózatán.
Sopront igazi vasúti fordítókoronggá szeretnénk fejleszteni. A városi rendező pályaudvar naponta másfél ezer kocsit képest fogadni és indítani – a fejlesztések révén ezt egy logisztikai bázis egészíti majd ki. A dinamikus, tettre kész, fiatal vezetők irányításával már bizonyítottuk, hogy képesek vagyunk nyereségesen gazdálkodni és azt is, hogy a nagy fejlesztéseket is képesek vagyunk jól irányítani.

- Ez biztosan így van a mostani GYSEV területén, de egy jóval nagyobb méretű és regionális vasúttársaság már nem ugyanaz. Miből gondolják, hogy képesek lennének egyedül is irányítani egy regionális nagyságúra nőtt céget?
- A GYSEV menedzsmentje az elmúlt években felnőtt a feladatokhoz, a kelet-nyugati, valamint az észak-déli összeköttetést biztosító vasúthálózat fejlesztésében pedig az osztrák vasút is a partnerünk, hiszen nekik is érdekük a hálózat korszerűsítése. Néhány évvel ezelőtt megpróbálkoztunk a Bécset Keszthellyel összekötő járat indításával, de a pálya korszerűtlensége miatt le kellett állnunk.

- Ha mégis sor kerül a magyar és osztrák szakaszok átvételére, ki finanszírozza a fejlesztést?
- A Nyugat-Pannon Régió létrejöttével egy sor uniós fejlesztési forrás nyílna meg előttünk, és az osztrák állam mint tulajdonos is részt venne ebben. Nem szabad elfelejteni azt sem, hogy a pályát mi csak használatra vesszük bérbe, tulajdonjoga továbbra is a magyar államnál marad.

- Elég nehéz elképzelni, hogy a kisebbségben levő osztrák tulajdonos önzetlenül finanszírozza majd a többségi magyar tulajdonban levő vasúttársaságot!
- Erről már folytak egyeztetések az osztrák állam és a néhány százalékban tulajdonos Strabag képviselőivel. Teljesen érthető és elfogadható, ha a fejlesztések finanszírozásának fejében beleszólást kérnek a döntésekbe, esetenként pedig különleges szavazati joggal vagy vétóval is kívánnak élni. Mivel a tárgyalások még folynak, ennek részleteiről nem tudok többet elárulni.

- Az ország többi részén nem a fejlesztés, hanem a megszüntetés van napirenden. A közel 30 szakaszon megszűnő vasúti közlekedés politikai vihart kavart. Ön szerint valóban ezek bezárása lehet a reform első lépése?
- Meggondolandó, hogy mit zárunk be s mit tartunk fenn. Ez szerintem egyértelműen szakmai kérdés. Ahol korszerűsítéssel van lehetőség az utaslétszám fejlesztésére, nem kellene megszüntetni a vonalat, de ott, ahol erre semmi remény nincs, minél hamarabb lépni kell.

- A Fidesz viszont azt üzeni, hogy ahol lehetséges, újraindítják majd a vasúti közlekedést. Jól értesültek szerint azért fogalmaztak ilyen finoman, hogy érzékeltessék, a bezárt vonalakról néhány hónap alatt minden eltűnik, mindent ellopnak – vagyis nem lesz mit újraindítani..
- A MÁV felelőssége a felszámolt vonalak értékeinek biztosítása. Nem szabad megengedni, hogy ellopják a biztosítóberendezéseket és a síneket. Ezeket le kell szerelni, a síneket pedig fel kell szedni, mert másutt még használhatók. Az értékek megőrzése éppen olyan fontos feladat, mint az értéknövelés. A GYSEV megítélésem szerint ez utóbbit valósítja meg.

- Az önök kritikusai szerint könnyen érhetnek el nyereséget, mert a magyar államtól fajlagosan nagyobb költségvetési támogatást kapnak, mint a MÁV. Igaz-ez?
- A GYSEV közszolgáltatási tevékenységei, azaz a személyszállítás és infrastruktúra-üzemeltetés indokolt költségeit a magyar állam nem teljes mértékben téríti meg. A GYSEV is veszteséges lenne, ha az árufuvarozási tevékenységgel megtermelt fedezetét és az egyéb tevékenységeiben realizált hasznát (logisztika, kereskedelem stb.) nem fordítaná a közszolgáltatási veszteségek kiegyenlítésére.

- Mikor történhet meg a hatszáz kilométeres szakasz átvétele és mikorra tervezik korszerűsítését?

- Nagyon valószínű, hogy ebben a kormányzati ciklusban már nem lesz döntés erről, így a korszerűsítés időpontját sem lehet kitűzni.

- Nem tart attól, hogy a közlekedési tárca határozatlansága és a közelgő választások miatt ismét időhátrányba kerülünk?
- Nagyon is tartok ettől. A közlekedés reformja és ennek megvalósítása sürgető kérdés. Nem hiszem, hogy a közeli években az uniós források kivételével jelentős pénzt lehetne a hazai vasúti közlekedés fejlesztésére fordítani. Márpedig ha ez elmarad, véglegesen lemaradunk az egyre élesebb versenyben és leértékelődik a hazai közlekedési infrastruktúra is. Ha ez bekövetkezik, a politikai pártok nem okolhatnak másokat: a hibát ők követték el.

 

- napi.hu –

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes