A gyermekek közlekedésre való felkészítését nem lehet elég korán kezdeni

Az elmúlt években megszokhattuk, hogy a szabályozók gyorsan változnak, a közlekedés, a közlekedésbiztonság területén pedig különösen igaz ez. A nulla tolerancia áttörést hozott, nagyságrenddel csökkent a halálos balesetek száma, elértük azt, amit az Unió felé vállaltunk, a húsz százalékos csökkenést. A Gazdasági Rádió vendége volt Lovas Károly Róbert a Közlekedési Hatóság alelnöke.

image

G.R.: A biztonság területén van még tartalék, mely területek hozhatnak még javulást?

L.K.R.: A képzés és az oktatás alakítása hozhat még eredményt, persze nem ennyire látványosat.

G.R.: Ez a terület pedig már eddig is eredményes volt, hogy magyarosan mondjam, nem állunk rosszul, hiszen például az Unió részér ől mi segítettük Máltát a képzésben a felzárkózáshoz.

L.K.R.: Mindig minden viszonylagos, határozottan állíthatom, hogy ezen a területen a jók közé tartozunk, de a cél az, hogy a legjobbak közé zárkózzunk fel. A húsz százalékos csökkentés egy reális mérce volt, jól igazodott az akkori gazdasági helyzethez, a társadalmi morálhoz, de ahhoz, hogy elérjük az uniós elvárást, az ötven százalékot, még rengeteget kell tenni.

G.R.: Megjelent egy kormányrendelet arról, hogy a jövőben a szakoktatók képzését nem az érdekképviseletek, hanem az egyetemek végzik majd. Mit lehet tudni a részletekről?

L.K.R.: Egyel őre annyit tudni, hogy valami készülőben van. Abban mindenki egyet ért, hogy ez az a terület, jelesül a képzés, ahol meglehetősen régi szokások vannak a gyakorlatban, valóban be kell avatkozni. Folyamatosan csökken a pénz, ennek megfelelően folyamatosan csökkentik a színvonalat, hogy bírják a versenyt, és pontosan az kerül a háttérbe, amitől jó vezet ő lesz valaki, a gyakorlat, a vezetés, magyarul fogalmazva a közlekedésbiztonsági képzés kerül a háttérbe. A leírt anyagból, a tesztekből nehéz felkészülni a veszélyre, a veszélyhelyzetekre, a gyakorlati vezetés pont ezt szolgálja. Ez semmi esetre sem jó, ezen változtatni kell.

G.R.: Egyel őre még drága beruházás a szimulátor, de a jövő útja, nulla fogyasztás, nulla emisszió, életszer ű vészhelyzetek. A pilótaképzésnél bevált.

L.K.R.: Kicsit mások a nagyságrendek, de valóban a közeljövőben már nem nagy költséggel lesznek elérhetőek az egyszerűbb szimulátorok, néhány év múlva lehetséges, hogy az oktatásban, a képzésben mindennapos lesz használatuk. De nagyon fontos meghatározni, hogy mit hagyunk a számítógépre és mit a gyakorlatnak, hiszen ez utóbbi talán a legfontosabb. Ma sajnos úgy néz ki, hogy a gyakorlati oktatás nagyon kevés, a tanuló sokszor nem ismeri ki magát a számára ismeretlen kereszteződésben, pedig a cél az lenne, hogy olyan felkészítést kapjanak a tanulók, hogy egy viszonylag bonyolult kereszteződésben, forgalmi helyzetben is a biztonságos megoldást válasszák. Az is igaz, hogy világosan látszik, hogy a jogosítvány megkapását sokan alapjognak tekintik, sértésnek veszik, ha nem a megszokott terepen vezetnek a vizsga során. Pedig a képzés alapját jelenti az, hogy a nem várt helyzetek megoldására készítse fel a tanulókat. Sajnos a jelenlegi oktatás csak a gépjárműtanulóra koncentrál, a közlekedés egyéb résztvevőire nem, illetve kevés figyelmet fordít. Pedig mindig kettőn áll a vásár. A másik szándékának, mozgásának ismerete, az arra való felkészülés a biztonság kulcsa. Az oktatás során a legszélsőségesebb, a legkritikusabb eseteket is be kell mutatni, például mit kell tenni, ha egy kanyarban kapunk defektet, ráadásul még gyalogos is van a közelben, milyen vezetéstechnikával oldható meg ez a nehéz helyzet, ha egyáltalán megoldható. A gyakorlatban nincs három élet, mint a számítógépen, a veszélyhelyzetet érzékelni kell.

G.R.: Ez a kormányrendelet változást generálhat az oktatásban és a képzésben?

L.K.R.: Néhány hónappal ezelőtt volt egy kisebbfajta botrány abból, hogy a szakoktatóknak mennyire kell magukat tovább képezni, hiszen jelen jogszabályok nem követelik azt meg, hogy érdemben fejlesszék saját tudásukat. Ezen változtat ez a rendelet, amelyről egyel őre az tudható, hogy egy komolyabb keretrendszerbe helyezi a szakoktatók képzését, jelesül valamilyen felsőoktatási rendszerbe, hogy melyikbe azt nem tudjuk, mert még nem született meg a végrehajtási utasítás, de az irányt mutatja.

G.R.: Gondolom a szakma egy kicsit megrendült, a változás, a változtatás mindig ellenállásba ütközik. A rendelet vélhetően támaszkodik arra a vizsgálatra, amit a Közlekedéstudományi Intézet végzett nemrégiben, kikérte az oktatásban résztvevők véleményét az oktatásról, annak helyzetéről.

L.K.R.: Abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy elmondhatjuk erről a rendeletről, hogy a minisztérium legalább kikérte a szakma véleményét. Nem volt könny ű a helyzetük a törvényalkotóknak, ahogy ismerem a helyzetet, hiszen a felmérés meglehetősen széles spektrumra épül, az érdekek nem csak földrajzilag, hanem tucatnyi szempont szerint sorolódnak. Igazán véleményt majd akkor alkothatnak az érintettek és mi is a jogalkalmazók, ha megjelennek a kapcsolatos végrehajtási utasítások.

G.R.: Ma már meglehetősen átalakult az információbázis is, a tanuló, ha akar, akár az interneten is az ismeretek garmadáját szerezheti be. Elég csak a hatóság által létrehozott internetes felületekre utalnom, a KRESZ teszttől a zöld jogsin át a friss jogsiig számos segítséget kaphat, ahogy ma nevezik az e-tanulás a divat. De itt a fiatalabb generációk is belépnek, annak ellenére, hogy nekik még nem kell jogsi, számos játék is segíti tájékozódásukat a közlekedésben.

L.K.R.: A gyermekek közlekedésre való felkészítését nem lehet elég korán kezdeni. Az első benyomásokat, ismereteket a szülőktől szerzi, hiszen megfigyelik aput, anyut, hogyan vezet, hogyan viselkedik a közlekedésben résztvevőkkel szemben, egyszóval, ők az első példaképek. Csak ezután jön az óvoda, az iskola. Sajnos a felmérések azt mutatják, hogy a mindennapok nem ezt igazolják, a közlekedésre való felkészítést, nevelést sokszor nem a legfontosabb teendőnek tekintik. Azt tudomásul kellene venni a szülőknek, hogy a gyermek az ajándékba kapott rollerrel, kerékpárral bizony közlekedni fog, járdán, bicikliúton, előbb-utóbb a közúton is és bizony sokszor fogalmuk sincs a szülőknek arról, hogy ezzel mekkora veszélynek teszik ki a gyermeket, aki nincs a veszély tudatában. Talán a legfontosabb, hogy valamennyi korosztály számára el kell juttatni a számukra fontos tudást, ennek a legfontosabb helye az iskola, óvoda. Az e-learning ilyen szempontból a kor legfejlettebb technikai megoldása, egyszerűen csak azt jelenti, hogy a tanuló számára sokszor akár interaktív módon juttatja el az anyagot, a példákat. Sokszor játékszerűen. Egyébként csak egy segédanyag, nem pótolja a tananyagot. Egyszerűen azon ismereteket adja, amik miatt nem szükséges beülni egy tanórára, meghallgatni egy előadást, tanárhoz menni. Az el őnye ott van, hogy bármely időben elérhet ő, hozzáférhet ő, a tanuló úgy érkezik az órára, hogy az alapismeretekkel már rendelkezik.

G.R.: Ez még nincs kényszerpályán. Önök rendszeresen felkeresik az iskolákat, kampányolnak a szó nemes értelmében az e-learning népszerűsítéséért. A tantervbe bekerülni manapság igen nehéz, természetesen a legegyszerűbb ez lenne.

L.K.R.: Ezt tapasztaljuk mi is, ezért ahogy erőnk, kapacitásunk engedi, felkeressük az iskolákat, ebben az évben körülbelül hatvanat, hogy ott órákat tartsunk. Ezeknek egyetlen céljuk van, hogy rávilágítsunk arra, hogy mit érdemes, mit kell tudni a közlekedésről. Ilyen például az iskola rend őre program is. Az NKH rendezvényein játékos vetélkedőket szervezünk, a végén KRESZ-teszttel, az iskolások számára úgynevezett kis jogsit adunk ki, ezzel azt igazolja, hogy részt vett egy „tanfolyamon".

G.R.: Az utóbbi időben sajnos látjuk, hogy eltűnnek például a KRESZ-parkok. Ezek pedig rendkívül hasznosak voltak.

L.K.R.: E téren is az látszik, hogy a pénzhiány csak a kötelez ő tartalmi elemek meglétére elég, az ilyen úgynevezett komfortjavító eszközökre már nem telik. Pedig talán a legfontosabb, hogy a gyermekek érdeklődését mielőbb felkeltsük a közlekedés, a helyes közlekedés szabályaira. Ezek pedig erre rendkívül alkalmasak voltak, lennének. Reméljük, hogy a változás, ami elindult a képzésben, mihamarabb érződik majd a közlekedésbiztonságban is.

G.R.: Köszönjük hogy a rendelkezésünkre állt.

Forrás: INTEGRATORFORUM.HU

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes