A (city) logisztika szegmense: a (városi) áruszállítás II.

Megállapítható, hogy Olaszországban a városi áruszállításról a rendelkezésre álló adatok köre igen szűk. Nincs olyan szervezet, iroda, amely a városi áruszállítási adatok gyűjtéséért felelős lenne. A nemzeti áruszállítási statisztika csupán a 3.5 tonna feletti össztömeggel rendelkező járművekről tart nyilván adatokat.

/folytatás/

/S1/R1: rendelkezésre álló adatok és módszertani eljárások Európában.

Olaszország

Megállapítható, hogy Olaszországban a városi áruszállításról a rendelkezésre álló adatok köre igen szűk. Nincs olyan szervezet, iroda, amely a városi áruszállítási adatok gyűjtéséért felelős lenne. A nemzeti áruszállítási statisztika csupán a 3.5 tonna feletti össztömeggel rendelkező járművekről tart nyilván adatokat. Az infrastruktúráért és a közlekedésért felelős tárca ugyan tendert írt ki 2004-ben a városi árukezelések felmérésére, ennek az eredményei – egyelőre – nem ismertek.
Egyedi releváns adatbázissal azok a városok rendelkeznek, amelyek saját (önkormányzati) döntés alapján önálló közlekedésszervezési vagy városi áruszállítás szervezési elképzeléseik megvalósítása érdekében azt létrehozták. Ilyennel rendelkezik Róma 1999-től, Milánó 2001-től Padova, Genova és Siena a tranzitpontok kialakítására végrehajtott tanulmányaik kapcsán, ill. Bologna és Ferrara, ahol szintén kutatásokat végeztek a városi áruszállítási politika megalapozása érdekében. Ezek között a kutatások között nem fedezhető fel kapcsolat, az egyes elképzelések az egyes városok kondícióinak megfelelően kerültek megvalósításra.


Milánóban 1999 és 2002 között folytattak vizsgálatot a városi áruszállítás felmérésére, amelynek során forgalomfelvételre, kordonos interjúra is sor került, amely a kereskedelmi fuvarozók kikérdezése után – a kiinduló és a célállomás felmérése érdekében a kereskedelmi tevékenység összetételének meghatározására szolgált.
Néhány nagyobb olasz város áruszállítás-szervezőinek jelentős mennyiségű adat áll rendelkezésére a saját működésükről, amelyeket jól hasznosítanak saját járattervezési tevékenységük során. Ezek az adatok igen alkalmasak arra, hogy megérthető legyen a városi áruszállítási tevékenység az árukereskedelmi piac speciális területein. Ezek az adatok sajnálatos módon nem érhetők el mindenki számára, ugyanis általában titkosak.
Említésre méltó projekt a 2003-2005 között végrehajtott teljesítmény-felmérő vizsgálat az expressz fuvarozás területén. A felmérés során gyűjtöttek a szállítás kiindulási és célállomás jellemzőiről, kitértek a jelenlegi helyi áruszállítási szervezetek vizsgálatára. Felmérték a járatok számát, a megállások átlagos számát, a kiszállított, ill. begyűjtött csomagok átlagos mennyiségét, egy járat alatt megtett távolságot, az összes csomagszámot stb. Az adatok segítségével sikeresen csökkentették a járatok költségeit és újjászervezték a fordulókat.
A járműflotta műszaki adatait megfelelően regisztrálják. Az adatok a gépkocsi nagyság és terület szerint rendezettek. Az adatfelmérés valós idejű, mióta kötelező a tulajdonosváltás regisztrálása. Az Olasz Autóklub minden évben publikálja összesített forgalmi adatait, ezek többsége nem tartalmaz adatokat a járművek méretére vonatkozóan, így ezekből nem lehet pontosan izolálni a helyi (városi) áruszállítást ellátó gépkocsikat.
A városi áruszállítás költségeivel összefüggő információkat periodikusan teszik elérhetővé. A közlekedési szolgáltatások költségeit egyes vállalatok bemutatják honlapjaikon. A költségstruktúra igen változatos képet mutat.
A közutak kapacitás- és szerkezetadatai a helyi önkormányzatoknál elérhetők. Ennél részletesebb adatok, mint a rakodásra alkalmas területek számbavétele, az adatbázis nem tartalmaz, egyes városok esetében állnak csak rendelkezésre ilyen mélységben adatok, mint például Rómában, ahol összesen 197 ilyen parkolási területet regisztrálnak, amelyet viszont a szállítóknak csak 14 %-a használ. Ez azért is figyelemreméltó, mert az áruszállítás egyik legnagyobb problémája a rakodás miatti forgalomkorlátozás. Összességében az a vélemény, hogy az olasz áruszállítási adatgyűjtés nem túl szervezett. Az elmúlt években nagyon kevés tanulmány, elemzés foglalkozott a city-logisztikával és ezek között sem alakult ki megfelelő együttműködés. Ennek valószínűsíthetően az oka az lehet, hogy nincs egy olyan szervezeti keret, amely ezeket az elemzéseket, adatokat összefogná, egybegyűjtené, kiértékelné, és minden érintett szervezet vagy szakember számára elérhetővé tenné. A városi áruszállítás okozta problémák ismerete is kívánnivalót hagy maga után; ezen – úgy tűnik – egyre inkább az összpontosuló politikai akarat akar ill. fog változtatni.
A városi áruszállítási adatok alternatív forrása az egyes szállítási (logisztikai) szolgáltatók részletes és folyamatosan frissített adatbázisa. Ezek az adatok csak akkor válhatnak elérhetővé, ha ezeket a cégeket bevonják az adatgyűjtés, az értékelés és a politika alakításának folyamatába.

/folytatjuk/

- a szerkesztő –

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes