2010 január-májusi baleseti statisztika

Az előzetes baleseti statisztikai adatok alapján a 2010. január 1. és május 31. közötti időszakban tovább csökkent a személysérüléses közúti balesetek száma – tájékoztatott az ORFK-OBB.

A Rendőrség által gyűjtött előzetes baleseti statisztikai adatok alapján a 2010. január 1. és május 31. között eltelt időszakban tovább csökkent a személysérüléses közúti balesetek, s a balesetekben meghalt személyek száma. Az ittasan okozott balesetek száma jelentős mértékben visszaesett. Mindezeket a változásokat tartalmazza az ORFK Közlekedésrendészeti Főosztály legfrissebb értékelése.


2010. május havának értékelése:

A 2009. év azonos időszakához képest 2010. május hónapban a személysérüléses balesetekkel kapcsolatos legfontosabb adatokat az alábbi táblázat tartalmazza.

Halálos

Súlyos

Könnyű

Összesen

Meghalt személyek

2009. január-május

295

2.016

4.177

6.488

323

2010. január-május

228

1.674

3.731

5.633

252

Eltérés %-ban

-22,71

-16,96

-10,68

-13,18

-21,98

A táblázatból megállapítható, hogy az év első öt havában 13,18 %-kal csökkent a személysérüléses közúti balesetek száma. A balesetekben 252-en vesztették életüket, s ez 71 ember életének megmentését jelenti az elmúlt év azonos időszakához képest.

Az ittasság szerepe a közúti balesetekben

Az ittasan okozott balesetek száma, valamint az összes személysérüléses közúti baleseten belüli aránya az év első öt havában kedvezően alakult. Az elmúlt hónapban ezen a területen további jelentős javulás figyelhető meg. 2010. május 01. és 31. között a szeszesitaltól befolyásolt állapotban okozott személysérüléses közúti balesetek száma az előző évi 212-ről 145-re csökkent. Ez az adott év csökkenő összbaleseti számát is figyelembe véve nem kevesebb, mint 31,60 %-os javulást jelent. Az ittasság aránya 13,02 %-ról 10,18 %-ra mérséklődött.
Amennyiben az év első öt hónapját vesszük alapul, az ittasan okozott személysérüléses balesetek száma az előző évi 856-ról 590-re csökkent, amely 31,07 %-os javulást jelent. Az ittas balesetek összbaleseten belüli aránya 13,19 %-ról 10,47 %-ra csökkent. Az ittas járművezetés visszaszorítására hatást gyakoroltak a központilag, illetve területi és helyi szinten szervezett, év eddigi részében folyamatosan végrehajtott közúti ellenőrzések, valamint az ittas járművezetésből adódó balesetek megelőzését célzó kommunikációs, felvilágosító tevékenység.

Baleseti okok és a balesetek okozói

A balesetek okainak és az okozóinak rangsorát vizsgálva a kapcsolódó adatok alapján megállapítható, hogy összességében az előző évekhez képest nem történt lényeges változás. A balesetek oksági szerkezetét tekintve, a május hónap adatait figyelembe véve a legtöbb baleset a gyorshajtáshoz, az elsőbbség meg nem adásához, valamint a kanyarodás szabályainak megszegéséhez köthető, tehát az általában jellemző rangsor állapítható meg.

A 2010. év május hónapban:

a sebesség helytelen megválasztása (361 eset; 25 %),
az elsőbbség meg nem adása (322 eset; 23 %),
a kanyarodás szabályainak megszegése (235 eset; 17 %).

A 2010. év január – május:

a sebesség helytelen megválasztása (1.670 eset; 30 %),
az elsőbbség meg nem adása (1.321 eset; 23 %),
a kanyarodás szabályainak megszegése (818 eset; 15 %).

A balesetek okozói:

A baleseteket okozók csoportjainak vizsgálata során megállapítható, hogy a legtöbb balesetet továbbra is a személygépkocsi-vezetők okozták akiket a kerékpárosok és a tehergépkocsi vezetők követnek. Májusban a járművezetők 94 %-ban okozói a baleseteknek, ezen belül 59 %-ban a személygépkocsi vezetők, 23 %-ban az egy nyomon haladó járművek (a motorkerékpár- és segédmotoros kerékpárvezetők, valamint a kerékpárosok), 8 %-ban a teherszállító járművek, 2 %-ban autóbuszok, valamint 2 %-ban egyéb járművek vezetői okozzák a baleseteket. A gyalogos okozók aránya 6 %. A 2010. év eddigi időszakában (január 01. és május 31. között) a legtöbb balesetet szintén a személygépkocsi-vezetők okozták, őket követik a kerékpárosok és a tehergépkocsi vezetők.

2010. január-május hónap adatainak összehasonlítása a 2001. év hasonló időszakaszával

Tekintettel a Magyar Köztársaság Parlamentje által elfogadott közlekedéspolitikai célkitűzésekre, a 2001. és a 2010-es évek első öt hónapja baleseti statisztikai adatainak összevetése az alábbi képet mutatja.

Halálos

Súlyos

Könnyű

Összesen

Meghalt személyek

2001. január-május

385

2.388

3.871

6.644

415

2010. január-május

228

1.674

3.731

5.633

252

Eltérés %-ban

-40,78

-29,90

-3,62

-15,22

-39,28

Összességében megállapítható, hogy a táblázatban feltüntetett számadatok mindegyike kedvező változásokat jelez. Az adatok sorából a legfontosabbnak a meghalt személyek számának alakulását tekinthetjük, mely a 2001. év megfelelő időszakához képest ez idáig 39,28 %-os javulást mutat. Ez alapján kijelenthető, hogy a „Magyar Közlekedéspolitika 2003-2015." programnak a 2010. év végére meghatározott, a meghalt személyek számának 30 %-os csökkentésére vonatkozó célkitűzés elérésére továbbra is reális az esély. A jelenlegi időarányos – csaknem 40 %-os mértékű – csökkenés azt valószínűsíti, hogy akár a vállalt célkitűzés jelentős mértékű túlteljesítése is megvalósulhat.

Forrás: Integrátorfórum.hu

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes